Розробки уроків

Розробки уроків із зарубіжної літератури до збірника "Світова література. 7клас"з теми "Літературний детектив"

УРОК 44
Тема. Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
емоційно-ціннісної:емоційно сприймати,  визначати актуальні проблеми в новому жанрі;
літературознавчої: домогтися засвоєння поняття про детектив як літературний жанр та його особливості;
культурологічної: виховувати культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність.
Тип урок: вивчення нового матеріалу.
Обладнання:портрети письменників детективного жанру.
                                     
Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
В наші дні детективу належать провідні позиції як в літературі, так і в кіно, на телебаченні та на радіо. Ви теж, мабуть, не один раз бачили і читали детективи. Саме про це ми і бедемо говорити на нашому уроці.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Знайомство з детективом як літературним жанром та його особливостями
Учитель. Скажіть, на вашу думку, чим детектив відрізняється від звичайних творів? (Учні складають гронування на тему:  «Головні ознаки літературного детективу»)
- В основі детективного жанру лежить захоплююча інтрига, навколо якої і розгортається дія.
- У центрі детективного твору – опис певної загадкової події та епізод переслідування злочинця.
- У творі діють, як правило: детектив, помічник детектива, злочинець і жертва.
- Мотиви злочину – гроші, влада, страх.
- Сюжет – розслідування злочину.
- Фінал – зло карається.

2. Робота з підручником
А зараз давайте порівняємо, чи співпали ваші думки з теорією, що записано в підручнику. Детективи працюють за методом дедукції (від загального – до конкретного). І ми з вами теж таким методом спробували визначити, що ж таке детектив.

Підсумок
- Тепер давайте спробуємо сформулювати, що  таке детектив .

3. Словникова робота
Детектив ( англ.detective– агент розшуку, з латин. detection – розкриття) - один з різновидів пригодницької літератури, в якому описуються події, пов’язані з процесом розслідування і розкриття якогось злочину.

4. Історія та розвиток жанру
(Індивідуальні повідомлення підготовлених учнів)
Перший учень. Зачинателями даного жанру називають найчастіше чотирьох письменників — Едгара По, Артура Конан-Дойла, Гілберта Кіта Честертона і Вілкі Коллінза. Інколи до зачинателів жанру зачисляють і французького письменника Еміля Габоріо, хоча деякі спеціалісти називають його письменницький талант і його вклад загалом у розвиток даного жанру доволі скромним. Перші троє письменників працювали в жанрі оповідання і повісті, а останній вніс детективну основу в сюжети багатьох своїх романів. Проте в його романах помітний вплив готичного роману як жанру загалом — це і таємнича, і дещо містична атмосфера, всемогутній злодій, загадкові персонажі («Жінка в білому»). Але вже в «Місячному камені» чітко простежуються характерні риси і традиції, що й досі збереглись у детективному жанрі.

Другий учень. Історія детективного жанру простежується з глибокої давнини. Т. Кестхеї вважає, що його елементи виявляють у Біблії (в історії Каїна та Авеля маємо злочин, убивцю, жертву, причину злочину, докази, спробу приховати злочин, навіть знаряддя вбивства; цар Соломон влаштовує психологічну пастку псевдо матері тощо). Є.Мелетинський називає елементи жанру детективу в казках «Тисячі й однієї ночі», в середньовічній китайській новелістиці типу «хуабень». Простежуючи традиції детективного жанру, накопичування елементів, необхідних для його формування, дослідники Я. Маркулан, Т. Кестхеї та ін. називають імена Шекспіра,  Вольтера,  Бомарше,   Годвіна,  Діккенса, Бальзака. На думку Є. Мелетинського, найближче до створення зразка детективного жанру підійшов Е. Т. А. Гофман у своїй новелі «Мадемуазель де Скюдері» (1818), де є і таємниця, і розслідування злочину, але «відсутній персонаж детектив, який уже мав місце в китайських новелах типу «хуабень».

Учитель. «Датою народження» жанру детективу вважається 20 квітня 1841 року, коли було вперше надруковане оповідання Едгара По «Вбивство на вулиці Морг».Саме він і є засновником жанру  детективу і з ним більш детальніше ми будемо знайомитися на нашому слідуючому уроці.

Третій учень. Розвиток українського детективного жанру

              Роблячи екскурс в історію української літератури, помічаємо, що жанр детективу на Україні важко пробивав собі дорогу. Кримінальна історія не вкладалася у постулати та ідеологію колишнього соцреалізму. Адже народ намагалися переконати в тому, що
в країні, де переміг соціалізм, не могло бути місця для злочинності. Ці дві ідеологічні домінанти наклали свій відбиток на особливості українського детективного жанру. Широко вживаний у західноєвропейській літературі жанр в українській дореволюційній літературі не побутував зовсім. Впровадив і утвердив його у пореволюційну добу  В. Винниченко,   вперше випробувавши його в повісті "На той бік" (1919). Ці ж жанрові ознаки лягли в основу його соціально-проблемного роману "Нова заповідь" (1932-1947)
               Започаткований В. Винниченком жанр уже у другій половині 20-тих років знайшов своїх послідовників: Ю. Смолича - "Фальшива Мельпомена", "Останній Ейджевуд"; В. Владка "Аргонавти всесвіту" та ін. Але в умовах сталінського соцреалізму 30-их років він був заморожений. Страшним поліційним, подекуди навіть чорним, детективом було життя України - країни "соціалізму", але детектив у літературі заборонили.
            Лише в 60-ті роки цей жанр дістав право "громадянства". Шпигунська історія стала своєрідною романтичною втечею від канонів соцреалізму. Перші твори на цю тему - "Не відкриваючи обличчя" М. Далекого; "І один у полі воїн" Ю. Дольд-Михайлика; "Європа-45" П. Загребельного; "Полковник Шиманський" В. Земляка набули великої популярності. Отже, як бачимо, українська детективна література виникла, по суті, у повоєнний час, і, насамперед, з воєнної теми.Вплив Е. По зазнали й українські письменники – М. Хвильовий, Г. Косинка, В. Підмогильний та ін.

V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжте речення
«Сьогодні на уроці я  дізнався…»

VI. Домашнє завдання
Вивчити що таке детектив і його особливості; індивідуальне повідомлення про Е. По


УРОК 45
Тема. Е. А. По засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет оповідання « Золотий жук ».Особливості композиції
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
емоційно-ціннісної:
познайомити учнів із фактами життя й діяльності письменника Е.По;
розвивати навички аналізу ключових епізодів, переказу твору, виразного читання, усного мовлення;
літературознавчої: домогтися засвоєння поняття про детектив як літературний жанр та його особливості на прикладі повісті «Золотий жук»;
культурологічної: виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, емоційність.
Тип урок: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Е.По, текст повісті Е. По «Золотий жук», фотографія жука-скарабея; зображення обкладинок книжок Е. По.
                                      …Навряд чи хто може загадати таку закручену
                                                загадку, якої хтось інший, відповідно спрямувавши
                                   свою винахідливість, не зміг би  розгадати.
Едгар Аллан По
Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань
  1. Що таке детектив?
  2. Чим детектив відрізняється від звичайних творів?
  3. За яким методом працюють детективи?
  4. Назвіть представників детективного жанру?
  5. Назвіть українських письменників детективів?
  6. Що вам відомо про розвиток українського детективного жанру?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Перед вами портрет американського письменника Едгара Аллана По.
- Як ви вважаєте, яке відношення він має до нашого уроку? Можливо хтось уже здогадався? (Є засновником жанру інтелектуального детективу.)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1. Знайомство з біографією та творчістю письменника. (Індивідуальні повідомлення підготовлених учнів)

2. Бесіда на сприйняття біографії
- Де і коли народився Е. По? (19 січня 1809 р. в Бостоні.)
- Хто були його батьки? (Батько був актором. Він залишив сім’ю, коли письменнику було 3 роки. А мати була талановитою і популярною у свій час актрисою. Дуже хворіла й померла зовсім молодою у 1811 р.. залишивши трьох дітей сиротами.)
- Хто виховував його? (Едгара узяла на виховання бездітна сім’я Джона Аллана, торгівця тютюном.)
- Де він навчався і які предмети були найулюбленіші? ( У школі, потім у Віргінському університеті в Шарлоттсвіллі. Любив точні науки,особливо математику.)
- На кого письменник хотів бути схожим у юності? Чи досягнув свого ідеалу? (На Байрона. Хотів, як він, мандрувати, бути борцем за свободу народів, померти за ідею. Однак, не судилося повторити його шлях. Через брак коштів ніде не був, замість захоплюючого життя довелося вести злиденне існування. Істинну волю пізнав лише у світі мистецтва. Його уява відкрила йому шлях по нескінченних просторах. )
- Коли він почав писати? Назвіть його перші твори. (Ще в університеті. Тоді ж написав вірші, що склали першу збірку « Тамерлан », видану 1827 року.)
- Де Е. По узяв гроші на видання? ( Позичив гроші один із друзів, з яким він так і не розрахувався. )
- Як він жив далі? ( Служив в армії, був журналістом, сам видавав журнали, але видавництво не приносило прибутку. Написав листа Джону Нілу, популярному на той час критика і письменника, з метою розповісти про свої ідеї.)
- То що ж написав Е.По і чи оцінила його належно публіка? (У 1831 р. вийшла збірка «Поеми». Проте справжня слава прийшла після виходу оповідання «Рукопис, знайдений у пляшці»(1835). Написав приблизно 30 оповідань,що дали початок розвитку детективної літератури. З’явилось перше видання прози-«Гротески й арабески». У 1845 р. вийшла збірка «Ворон».Одружився і переїхав з дружиною до Нью –Йорка, а потім у містечко Фордхем. Дружина захворіла, і в 1847р. померла.)
- Що ж було далі? (Йому було важко. Він уже мало писав, переїжджав з місця на місце… У Бостоні навіть хотів покінчити життя самогубством. У 1849 р. знову приїхав до Річмонда, де хотів зібрати грошей на відкриття нового журналу, та нічого не вийшло. Написав останню збірку «Дзвони» (1849)- це були дзвони по ньому. В одному листі він написав: «Я повинен померти, у мене вже не залишилося бажання жити…»
Учитель. Помер Е.По 7 жовтня 1849 року. Обставини його смерті й досі не з’ясовані остаточно. Але його вплив відчула на собі вся світова культура. Він відкрив детективний напрям у літературі. За ним потім пішли А.К. Дойль, Агата Крісті, Жорж Сіменон. Його творчість надихнула композиторів М. Равеля, К. Дебюссі, С. Рахманінова. Клод Мане зробив ілюстрації до його «Ворона». Вплив По зазнали й українські письменники – М. Хвильовий, Г. Косинка, В. Підмогильний та ін. Й донині твори Е.По вражають надзвичайною силою фантазії та художньої майстерності.

3. Коментар учителя
   Зовсім нелегко встановити межу між оповіданнями Е. По. визначити їх різновид, як це сталося, наприклад в оповідання «Золотий жук». Спочатку ми потрапляємо в атмосферу містичного, напівфантастичного, але потім усі явища й події твору отримують цілком логічне пояснення.

4. Бесіда на первісне сприйняття оповідання «Золотий жук»
    - Ваші враження від прочитаної повісті.
    - Які герої сподобалися? Чому?
    - Які ситуації викликали посмішку?
    - Що вразило вас у прочитаному?
    - Як ви гадаєте, чому повість має таку назву? Яка таємниця з ним пов’язана? (З жука все починається, він постійно у центрі уваги, ним захоплюються або ненавидять.)
    - Знайдіть опис цієї комахи у творі, зачитайте. («Жук був дійсно розкішний. У науковій цінності знахідки Леграна не могло бути сумнівів — натуралісти того часу ще не знали таких жуків. На спині виднілися з одного боку дві цяточки, і нижче з іншого боку ще одна.
Надкрилля були дивовижно твердими і справді блищали, як поліроване золото. Важкість жука теж була зовсім незвичайною»).

Учитель. Відкривши примітки у книзі Е. По, я дізналась, що автор вигадав свого жука, поєднавши ознаки 2-х видів жуків, поширених на території США. Знову таємниця: яких саме жуків поєднав письменник, як вони називаються? Гадаю, що всім буде цікаво дізнатися про це докладніше. А своє розслідування таємниці золотого жука нам пропонує учень-біолог.

5. Виступ учня-«біолога» про жука сімейства Scarabaeidae
Висновок. Жук у повісті Е. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея.

6. Робота над сюжетом і композицією твору
    - Які події зображуються у творі?
    - Хто вважав,що жук – причина всіх «нещасть», «хвороби» Леграна?
    - Яка була справжня причина хвилювання Леграна?
    - Які часи поєдналися в оповіданні?
    - Хто веде розповіді про події?
    - Як змінюється тон оповідача протягом твору?
    - Чи змінилося ставлення оповідача  до Вільяма Леграна?
    -  Чим завершилася експедиція, в яку втягнув оповідача Легран?

7. Складання плану твору, визначення елементів сюжету
      1. Легран на острові Салівен (експозиція).
      2. Розповідь про жука (зав’язка).
      3. «Хвороба» Леграна (розвиток дії).
      4. Експедиція в гори (кульмінація).
      5. Хід думок Леграна (розв’язка).

V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
Продовжте речення
«Сьогодні на уроці я…
- дізнався…
- був вражений…
- замислився… .»

VI. Домашнє завдання за ІІ варіантами
- З’ясувати,що створює таємничу атмосферу в оповіданні «Золотий жук». Дібрати цитати.(І-в.)
- Намалювати малюнки до твору, підготувати розповідь про епізоди,зображені на них.(ІІ-в.)


УРОК 46
Тема. Створення емоційної напруги, таємничої атмосфери в оповіданні Е.По «Золотий жук»
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
емоційно-ціннісної:
розкрити особливості стилю Е. По;
розвивати вміння аналізувати літературний твір; навички  усного мовлення, виразного читання;
літературознавчої: розвивати вміння визначати роль тропів;
культурологічної: виховувати інтерес до літератури, до пізнавальної діяльності.
Тип урок: урок-дослідження.
Обладнання: текст оповідання Е. По «Золотий жук», картки для редагування, ілюстрації Гаррі Кларка до твору та малюнки учнів.
                                                                                 Найбільшим числом найцінніших відкриттів
                                                                          ми зобов’язані супутнім, випадковим або
                                                                                 непередбачуваним обставинам.
Е.По            
Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань
1.«Чи уважний ти читач?» (перевірка знання тексту)
 «Виправ помилку» (Учні отримують картки із завданням. Працюють у парах.)
 Відредагуйте речення з фактичними помилками. Аналізування виконаного завдання

Картка № 1
Головний герой оповідання «Золотий
жук» — Генрі Легран
Картка № 2
Легран оселився на Салівеновому острові по-близу Чарльстона у штаті Північна Кароліна
Картка № 3
Джупітер вірно служив своєму хазяїнові
тому, що той йому добре платив
Картка № 4
Легран захворів, бо жук укусив його в голову
Картка № 5
Оповідач дуже добре розумів Леграна,
на відміну від Джупітера
Картка № 6
Героям не вдалося відразу знайти скарб,
тому що оповідач переплутав праве око
з лівим
Картка № 8
Джупітер був найспокійніший з усіх
героїв, коли вони побачили скарби
Картка № 7
Оповідач кинувся було танцювати, коли
зрозумів, у чому його помилка
Картка № 9
Легран першим помітив, що намальова-
ний жук схожий на череп
Картка № 10
Знаки на пергаменті були зроблені синім
чорнилом
Картка № 11
«Чортове сідало» — це висока скеля
біля тюльпанового дерева
Картка № 12
«Єпископів заїзд» — це шинок поблизу
острова
Картка № 13
«Добре скло» — це марка красивого
скляного посуду
Картка № 14
Колекції комах Леграна позаздрив би сам
Швемербек
Картка № 15
Біля скарбу шукачі пригод знайшли
чотири скелети
Картка № 16
У важкій залізній скрині було коштовнос-
тей на мільйон доларів


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Едгар Аллан По був геніальним містифікатором. Він любив створювати атмосферу таємничості. Вигадав багато історій про себе,що й досі біографи сперечаються , де тут правда,а де вигадка. У його творах дуже багато загадковості. Серед усіх особливо вирізняється оповідання «Золотий жук». Автор з самого початку інтригує читача і тримає в постійній напрузі. Але до чого тут усі ці загадки?Як авторові вдається відтворити засобами мистецтва таємничість подій, образів, явищ? Про це і піде мова на нашому уроці. Ми з вами станемо шукачами скарбів. Ось тільки ми не розкопувати їх будемо, а знайдемо це зерно істини в самому тексті оповідання «Золотий жук».

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
Проблемне запитання: «Людина з тугим гаманцем, як правило, має дуже обмежену душу».Чи можна ці слова повною мірою віднести до оповідання «Золотий жук»? Про яке справжнє багатство у ньому йдеться?

ІV. Опрацювання навчального матеріалу
  1. Бесіда за змістом
-  Чи можна стверджувати,що вже з перших сторінок оповідання читача огортає атмосфера таємничості? (Загадкова назва твору, незвичайний острів, дивовижна знахідка, розповідь Джупітера про дивну поведінку Леграна.)
-         Як читач потрапляє в атмосферу незвичайного?
-         Де відбуваються події, і чому саме там?
-         Чому автор пише, що острів цей незвичний?
-         Опишіть Салівенів острів своїми словами.
-         Якої пори відбуваються події у творі?
-         Коли оповідач відвідав будинок Леграна?
-         Що «несподіваного» сталося того дня?
-         Чим жук відрізнявся від інших?(Прокоментуйте свій малюнок)
-         Що викликало подив оповідача, коли Легран розглядав власний малюнок?Як він повівся у цьому епізоді?
-         Стисло перекажіть, як Легран розкриває таємницю. Поміркуйте, чому в епіграфі підкреслено останні слова?
Учитель. В експозиції та зав’язці твору дуже багато цікавого і дивного, що одразу привертає увагу читачів. Атмосфера незвичайності створюється за рахунок опису місця подій, часу і поведінки головного героя. Таємничість посилюється ще більше в основній частині твору.

2. Виразне читання в особах
Діалог Джупітера й оповідача.

3. Завдання для учнів
З’ясуйте, що схвилювало старого негра в поведінці господаря? Якого висновку дійшов служник?

4. Коментоване читання тексту записки Леграна
- Що у тексті записки викликало в оповідача занепокоєння?
-  Про що він думав,прочитавши її?

5. Поступове розкриття таємниці. Запитання вчителя
- Якими були подальші дії оповідача після записки Леграна?
- Які предмети, придбані Джупітером, привернули його увагу?
- Чому, побачивши Леграна, оповідач вирішив, що в нього «гарячка»?
- Коли розкрилася таємниця тих предметів, які купив Джупітер у місті?
- Що задумав Легран?

6. Усне малювання від імені літературного героя
( Це завдання можна виконати за допомогою малюнків учнів, але потрібно дотримуватись послідовності)

7. Робота з ілюстрацією Гарррі Кларка до оповідання Е.По «Золотий жук»
 -  Який момент відображено на ілюстрації?
 - Як художник відтворив атмосферу таємничості?
 -  Які фарби використовує митець?
 -   Що становить центр ілюстрації(
 -  Опишіть душевний стан героїв,котрі побачили заповітний скарб.
 -  Доберіть цитату.
    
V. Підсумок уроку
1 . Дати відповідь на проблемне запитання
В оповіданні «Золотий жук» Е.По утверджує не силу золота, а силу людської думки, багатство уяви та розуму особистості, завдяки яким Легран і знайшов скарб. Це і буде ідеєю нашого твору.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення
«Символічне значення оповідання «Золотий жук…»
«Леграна вкусив….»
«Поштовхом для розкриття багатства….»

VI. Домашнє завдання
Дати характеристику героям оповідання «Золотий жук».Дібрати відповідні цитати.

УРОК 47
Тема. Художні образи оповідання Е.По «Золотий жук» (Вільям Легран, Джупітер, оповідач)
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
соціальну – спонукати учнів до самостійного пошуку в розв’язку навчальних завдань;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
емоційно-ціннісної:
розвивати вміння розрізняти й оцінювати риси літературних героїв Е.По, висловлювати власну думку про них, давати розгорнуту відповідь на поставлене запитання; формувати навички виразного читання, усного мовлення;
літературознавчої: проводити пошуково-дослідницьку діяльність, систематизувати факти окремих літературних явищ;
культурологічної: виховувати увагу і любов до мистецтва слова.
Тип урок: урок застосування знань, умінь, навичок.
Обладнання: портрет Е. По, текст повісті Е. По «Золотий жук», ілюстрації до твору.
                                                         Його герой- людина з винятковими здібностями,                                 
                                                         розладнаними нервами, запальна воля якої кидає                                   виклик усім перепонам;людина
 з поглядом гострим, як меч,
                      зверненим на предмети, котрі ростуть
             від того, що вона на них дивиться.
Ш. Бодлер                                   
Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
       Е. По був незвичайним письменником. Він завжди відчував свою винятковість. Тому і герої його творів вирізняються з-поміж оточуючого середовища. Вони не такі, як усі. Вони інші.
Як же письменнику вдається показати своїх персонажів, розкрити стан їх душі? Про це ми і будемо говорити на сьогоднішньому уроці.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Учитель. Твір Е. По «Золотий жук» має мінімальну кількість героїв. Це містер Вільям 
Легран, його вірний слуга Джупітер і оповідач. 

  1. Аналіз образу Леграна
-         Хто такий Легран і як склалася йго доля? істер Легран походив із багатого роду, але невдачі призвели його до зубожіння. Він полишив Новий Орлеан та оселився на Селлівановому острові.)
-         Як жив він на острові? (Дуже відлюдно .Він був позбавлений товариства, окрім його Джупітера і вірного друга оповідача.) 
-         Чи зламали обставини Леграна?( Ні, він залишився собою. його сильний розум, не припиняв роботи. Він багато читав, але більше любив мандрувати островом, досліджувати його природу)
-         Чим найбільше захоплювався? (Зібрав прекрасну колекцію комах, що свідчить про його науковий хист, дослідницьку діяльність).
-         Як Легран розповідав про жука? Яким тоном? (З захопленням і відданістю науці.)
-         Чи відчував Легран розчарування і сум? (У нього були всі підстави для цього, але він умів жити у своєму внутрішньому світі. Він умів цінувати нематеріальні цінності – природу, дружбу, фантазію. Тому золотий жук і дав поштовх для роботи його думки та уяви.)
-         Чи сприймало суспільство Леграна?(Ні .Воно зневажало його через втрату майна. Навіть близькі йому люди- Джупітер і оповідач- сприйняли його за «божевільгого» в історії з пошуком скарбу.)
-         Чи важливо для нього було те, як його сприймають оточуючі?(Ні. Воно для нього було суттєвим. Найважливішим для нього був пошук істини.)
-         Доведіть цілеспрямованість Леграна у пошуках істини. (У супереч недовіри оточуючих він уперто шукав розгадку таїни. Навіть коли Джупітер неправильно визначив зіницю черепа, знову повернувся на заповітне місце, впевнений у своїх розрахунках.)
-         Докажіть на прикладах, що Легран мав «сильний розум». (Багато знав, умів зіставляти факти,робити сміливі припущення,дешифрувати код, робити складні розрахунки, перевіряв гіпотези практикою).
-         Дайте оцінку особистості Леграна. Що автор хотів утвердити його образом? (Автор у образі Леграна утверджує силу творчої, обдарованої особистості, наділеної великим розумом і уявою.)
-         Як автор зображує Леграна на початку і в кінці твору? (На початку він «переможений», а у кінці він уже-переможець.)
Учитель. Автор возвеличує перемогу духовного над матеріальним. Е.По утверджує перемогу розуму і духу Леграна, а знайдений ним скарб - лише доказ справжнього багатства його душі та інтелекту)

  1. Робота з епіграфом
Поясніть зв'язок епіграфа з текстом оповідання.

  1. Аналіз образу Джупітера
-         Як негр потрапив до Леграна?(Вважав своїм обов’язком повсякчас бути при молодому хазяїнові, і ні добром, ні злом не можна було його від цього відвернути.)
-         Як проявлялась його відданість? (Служив господареві всупереч його зубожінню, виконував усі його доручення, хоча й незавжди розумів їх.)
-         Чи любив Джупітер свого хазяїна. чи просто йому служив? Як про це говорить автор?(Автор підкреслює, що Джупітер – людина, а не раб. Він дійсно любив Леграна, піклувався про нього.)
-         Що свідчить про неосвіченість Джупітера, яка ледве не привела до помилки під час пошуку скарбу.(Не знав де права, а де ліва рука)

  1. Аналіз образу оповідача
-         Чи називається у творі ім’я оповідача?(Ні. Воно відсутнє. е свідчить про те,що автор ховається за нього,хоча його позиція не завжди збігається з позицією автора.)
-         Що єднає, а що різнить автора? (Обидва захоплюються незвичайним, з симпатією ставляться до Леграна. Проте автор наділений більшою мудрістю, прозорливістю. Він знає про те, що оповідач і не підозрює, і поступово приводить оповідача і читачів до розкриття таємниці Леграна.)
-         По чому видно, що оповідач-освічена людина, культурна? (Уміє оцінити розум Леграна, його колекцію комах, яскраво описує події.)
-         Доведіть, що оповідач здатний заради друга піти на поступки. (Він узяв участь у експедиції, хоча з самого початку вважав її безглуздою.)
Учитель. Оповідач проявляв цікавість і повагу до Леграна, але при цьому скептично відносився щодо його «чергових нападів гарячкового запалу».Боявся,щоб у Леграна і справді не потьмарився розум., коли той запропонував небезпечну експедицію .Але все ж таки прийняв у ній участь. Поважав розум Леграна, що здійснив відкриття скарбу.

V. Закріплення вивченого
Заповнення таблиці
За даними аспектами у лівій колонці таблиці визначити своєрідність стилю Е. По і заповнити праву колонку.
1. Розмір твору

2. Кількість героїв

3. Кількість подій

4. Сюжет

5. Виразні деталі

6. Що становить детективну основу

7. Враження на читачів

8. Ідея


      VІ. Підсумок уроку
     1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
   Продовжте речення
   «Сьогодні на уроці я…
   - дізнався…
   - був вражений…
   - замислився… .»

VIІ. Домашнє завдання
Написати невеличкий епілог до оповідання про подальшу долю героїв. Прочитати оповідання А. К. Дойля «Спілка рудих»

УРОК 48
Тема. Артур Конан Дойль-відомий автор класичних детективів, популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідання «Спілка рудих»
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
емоційно-ціннісної:
зацікавити особистістю і творчістю англійського письменника А.Конан Дойля;
проаналізувати сюжетні елементи та систему образів оповідання «Спілка рудих»;
розвивати вміння аналізувати літературний твір; навички  усного мовлення, виразного читання;
літературознавчої: поглиблення понять про оповідання, сюжет та композицію, поняття «детективна література»;
культурологічної: на основі образу Шерлока Холмса формулювати уявлення про загальнолюдські цінності:гуманізм, справедливість, безкорисність.
Тип урок: комбінований
Обладнання: портрет письменника, документальний фільм про життя та творчість Артура Конан Дойля, ілюстрації до оповідання
Ніякі детективи не можуть порівнятись
 у популярності з детективами Конан Дойля,
 і варто визнати,що він цілком заслужив популярність
уже одним тим, що вигадав Шерлока Холмса.
                                                                                Сомерсет Моем
Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
     У літературі є такі такі твори, що не залишають байдужими ні дорослих, ні дітей. До них весь час повертаються, їх перечитують, із величезним задоволенням дивляться екранізації. Саме такі твори належать перу Артура Конан Дойля. Мабуть у цілому світі немає людини, яка б не знала про Бейкер – стріт. Ця англійська вулиця стала знаменитою завдяки тому, що на ній оселився улюблений герой А. К. Доля – Шерлок Холмс.

ІІІ. Актуалізація опорних знань
-         Що таке детектив?
-         Яких авторів детективів ви знаєте?
-         Хто є  засновником жанру інтелектуального детективу?
-         Які художні фільми цього жанру ви переглянули?
-         Яке враження справили на вас книги та фільми –детективи?

ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу
Учитель.Як ви здогадалися, створив цього дивного джентльмена англійський письменник А.К.Дойль. Що ж відомо про цього митця?
1.Робота з портретом письменника.
 Словесний портрет. Сучасники говорили, що А.К.Дойль важив понад 100 кг, був високим на зріст (майже 2 метри), мав руде волосся. Любив спорт, якому все життя приділяв велику увагу. Говорив голосно, сміявся басом, розумними очима дивився на світ, намагаючись розгадати його таємниці.

2.Знайомство з біографією та творчістю письменника. ( Перегляд фільму про А.К.Дойля )
                                                                                             
3.Обговорення переглянутого фільму                                                               
  Бесіда
- Де і коли народився Артур Конан Доль?(22.05.1859р. у Єденбурзі)
- Скільки дітей було в родині? (7)
- За проханням кого отримав двойне прізвище?(Його дядька, який не мав дітей)
- Що Артур вивчав в Единбургському університеті? (медицину)
- У скільки років написав перше оповідання?(у 20 )
- Коли почав писати книгу  про детектива і як вона потім називалась? (у 1886 р. «Етюд у багряних тонах»)
- Які  твори мріяв писати Артур Конан Доль?(пригодницькі та історичні романи, як Вальтер Скотт)
- Які романи він написав?(«Вигнанці», «Подвиги бригадира Жерара», «Втрачений світ»)
- Ким він був на фронті і який титул отримав?(хірургом, римський титул)
- Коли помер Конан Доль? (7.07.1930р)
- Що написано на будинку Артура Конан Доля?(Творець Шерлока Холмса)

4.Робота над поняттям «детективна література»(Запис у зошити)
Детективна література –(від англ. detective-слідчий, від лат. detego-розкриваю, виявляю)-художні твори (романи, повісті, оповідання), сюжети яких побудовані на розкритті таємниці, найчастіше пов’язаної зі злочином.
    Учитель. Визнаним королем цього жанру став англійський послідовник Едгара По, доктор медицини, спортсмен та письменник Артур  Конан Дойль. І саме твори про відомого лондонського приватного детектива Шерлока Холмса і його помічника доктора Ватсона принесли йому найбільшу популярність.
               Про популярність Конан Дойля дуже вдало сказав письменник Сомерсет Моем. І ці слова будуть епіграфом до нашого сьогоднішнього уроку.

5.Елементи аналізу сюжету оповідання «Спілка рудих»
а) Запитання для бесіди:
-         Що таке сюжет?
-         Які основні елементи сюжету ви вже знаєте?
-         Що лежить в основі розвитку дії у детективному творі?
б) Складання плану, котрий відображає сюжетні елементи оповідання «Спілка рудих». (Записати його у вигляді таблиці)

                       Запитання
                                      План
1.Який епізод в оповіданні можна назвати експозицією?

2. Що є зав’язкою в оповіданні?

3.Як далі розгортаються події у творі?

4.До якого висновку приходить Ш.Холмс?

5.Яка розв’язка сюжету?


6. Бесіда з учнями  за змістом прочитаного
- Поясніть зміст назви цього твору.
- Назвіть головних героїв оповідання.
- Хто з них вам найбільше сподобався і чому?
- Хто такий Шерлок Холмс?
- За що Холмс цінував Ватсона?
- З якою справою містер Вілсон звернувся до Холмса?
- Яким методом керувався уславлений детектив і в чому полягає зміст цього методу?(Дедуктивний метод)


VІ. Підсумок уроку
Учитель. Шерлок Холмс – людина неабиякого розуму, з аналітичним мисленням. Він любить музику, у нього благородна душа. Він уміє передбачити злочин, запобігти його і придушити в зародку. У нього є власний стиль і метод роботи.

V. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
   Продовжте речення
   «Сьогодні на уроці я…
   - дізнався…
   - був вражений…
   - замислився… .»

VI. Домашнє завдання
Прочитати оповідання А. К. Дойля «Пістрява стрічка», простежити, спираючись на які факти й деталі, Холмс розкриває злочин.


УРОК 49
Тема. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява Стрічка»
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
емоційно-ціннісної: навчити давати характеристику героям на основі їх вчинків, розвивати лочічне вміння аналізувати літературний твір; навички  усного мовлення, виразного читання;
культурологічної: виховувати спостережливість та повагу до національної своєрідності іншомовних літератур
Тип урок: урок - пошук
Обладнання: портрет письменника, А. Конан Дойля «Пістрява стрічка», речі-експонати.
  
                                                                                                          Людина — обличчя людства.
Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань
  1. Хто такий Конан Дойль?
  2. Хто головний герой детективних оповідань А.К.Дойля? Що це за людина?
  3. У чому секрет вічної популярності Шерлока Холмса?
  4. Що таке детектив, детективна література?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
         На сьогоднішньому уроці ми знову завітаємо до Англії. За допомо­гою гідів здійснимо невеличку екскурсію вулицями англійської столиці, щоб відвідати музей-квартиру відомого детектива Шерлока Холмса.

2. Гра «Угадай речі і розкажи про них»
(На столі в уявному кабінеті Холмса лежать речі: фарби й пензлик, скрипка, кепка, футбольний м'яч, книги, фонендоскоп, лупа. Учні ма­ють розповісти, як ці речі пов'язані з ім'ям Шерлока Холмса.)

ІV. Оголошення теми та мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу
      Учитель. Шерлок Холмс прославився тим, що розслідував злочини, які здій­снювали люди різного віку. Разом з тим, він намагався зрозуміти, що штовхає людину на злочин. Відомо, що всі злочини проходять через людську свідомість, стаючи вчинками. Наш урок — це психологічне до­слідження. Мета — розгадати загадку людини, проаналізувавши вчинки героїв. Адже саме через них можна зрозуміти психологію особистості. А допоможуть нам у цьому герої оповідання А. Конан Дойля «Пістрява стрічка», у якому Шерлок Холмс розслідує ще одну заплутану справу.

1. Бесіда з учнями  за змістом прочитаного
- Якими принципами керувався Шерлок Холмс у своїй роботі? ( Він працював з любові до мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався за розслідування, якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного.)
- Хто звернувся до детектива і чому? (Молода жінка Хелін Стоунер, яка вся тремтіла від страху. З приводу загадкової смерті своєї сестри.)
- Знайдіть портрет героїні. Про що він може розповісти уважно­му читачеві?
(«Змарніла, аж сіра, неспокійні очі злякано бігають, немов у за­цькованої тваринки. Риси обличчя, фігура — усе засвідчувало, що їй не більше тридцяти років, але у волоссі вже з'явилася передчасна си­вина, і виглядала вона стомленою і виснаженою». З усього видно, що героїня пережила якусь страшну подію, що так вплинула на неї.)
- Чому жінка прийшла саме до Холмса? (Тому, що він був відо­мим детективом і майстром розслідувати різні таємничі справи.)
-Як він її прийняв? (Доброзичливо.)

4. Переказ тексту
Завдання учням
- Розкажіть історію, котру оповіла детективові Хелін Стоунер.

5. Виразне читання
Завдання учням
- Прочитайте розмову Холмса з лікарем Ройлоттом.

6. Творча робота. Спостереження за поведінкою героїв.
- Як поводять себе герої у цій сцені? (Ройлотт поводив себе дуже нечемно, нахабно, погрожував Холмсу. А детектив залишався спокій­ним.)
- Чи звернули ви увагу на епізод, який свідчить про фізичну силу Холмса? (Він одним зусиллям вирівняв кочергу, яку зігнув Ройлотт.)
- Яке враження на вас справив Шерлок Холмс у цьому епізоді?
 (Він людина емоційна, але разом з тим і стримана.)
 - Які речі бере з собою детектив, коли від'їздить розслідувати новусправу? Про що це свідчить? (Револьвер і зубну щітку. Це свідчить про мужність і акуратність людини, що стежить за своїм здоров'ям.)

7. Виразне читання
Завдання учням
- Зачитайте опис природи напередодні розслідування. Що він допо­магає зрозуміти? (Зображено весняний день, природа пробуджується від сну. Вона чиста, бо здатна відроджуватися кожного року. А людина?)
- Зачитайте опис будинку Ройлотта. Якого він кольору? Як ви ду­маєте, чому він такий? (Будинок надто похмурий. Він підкреслює тем­ну вдачу героя.)

8. Запитання до учнів
-Як поводить себе Шерлок Холмс під час розслідування? (Досить помірковано, не поспішає, шукає переконливі докази, логічно мис­лить.)
- Хто допомагає детективу? (Як завжди доктор Ватсон.)
- Які риси вдачі Ватсона ви можете визначити? (Він розумний, спостережливий, але недооцінює свої можливості, скромний.)
- Розкажіть, як Шерлок Холмс розкрив злочин.
 -Хто виявився злочинцем? (Грімбі Ройлотт.)
-Які художні засоби допомогли авторові у розкритті образів тво­ру? (Діалоги, монологи, увага до деталей.)
- На які саме деталі звернув увагу Холмс? Як вони допомогли йому під час розслідування? (Блюдце з молоком, ліжко, міцно пригвинчене до підлоги, вентиляційний отвір, що веде в іншу кімнату, шнур, яким не користувалися, залізна шафа у кімнаті Ройлотта, батіг із зав'язаним на кінці вузлом.)
- Які висновки зробив Холмс, розкривши цей злочин? («Воісти­ну, насильство обертається проти насильника, а той, хто копає комусь яму, сам у неї й потрапляє».)
- Як ви думаєте, до кого з героїв можна віднести ці слова? (До Ройлотта.)

9. Проблемне запитання.
На вашу думку, яким повинно бути обличчя у нормальної людини і у злочинця? (У нормальної людини — добрим, привітним, усміхненим, щирим. У злочинця — злим, сірим, похмурим, сердитим, незадоволенним.)

10. Ситуативна гра
 (На дошці — два зображення людського обличчя: добре і зле.)
-Яке це обличчя? (Учитель вказує на добре обличчя.) Хто з ге­роїв оповідання має таке обличчя? Чому? (Хелін, Шерлок Холмс, Ват-сон, Джулія.)
-А яке це обличчя? (Учитель вказує на зле обличчя.) Хто з ге­роїв має таке обличчя? (Ройлотт.)

10.Бесіда з учнями
- Згадайте, чи завжди Ройлотт був злочинцем? (Ні, раніше він був звичайною людиною.)
- Визначте позитивне і негативне в характері цього героя. (Пози­тивне: вчився, був лікарем, одружився, взяв удову з двома сиротами. Негативне: став злим, сердитим, жадібним, нестриманим.)
- Подумайте, чому герой так змінився? (Він хотів мати гроші. Тоб­то жадібність зробила його злочинцем.)
- Подумайте, чи може у людини бути два обличчя? (Може, якщо вона нечесна, нещира, зла, підступна.)
- Як ви думаєте, чи є такі люди в реальному житті? (Так, зустрі­чаються, але це ненормально.)
Учитель. На жаль, людина дійсно буває різною. А якщо згадати слова Ч. Діккенса, про те, що людина — обличчя людства, то страшно іноді уявити, яким є це обличчя. А що ж роби­ти? Бути людиною з доброю душею. Хотілося б, щоб ви навчилися розбиратися в людях. А для цього треба багато придивлятися, розмір­ковувати над вчинками.

 VІ. Підсумок уроку
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Підсумкова бесіда.
-Які висновки ви зробили для себе?
-Що корисного винесли з уроку?
-Які уроки Шерлока Холмса слід запам'ятати?

VIІ. Домашнє завдання
Підібрати цитати до характеристики Холмса і Вотсона

УРОК 50
Тема. Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження  в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач
Мета: формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності;
загальнокультурну – розвивати логічне і культурне мислення, навички самостійної роботи, увагу;
формувати систему предметних компетентностей і компетенцій шляхом виконання навчально-пізнавальних і практико-орієнтованих завдань відповідно до змістовних ліній:
емоційно-ціннісної:
вчити учнів характеризувати головних героїв циклу творів Конан Дойла про Ш. Холмса і доктора Ватсона, з’ясувати причини їх всесвітньої популярності;
розвивати навички асоціативного мислення та зв’язного мовлення унів, уміння узагальнювати та систематизувати вивчений матеріал; 
літературознавчої: домогтися засвоєння поняття дедуктивний метод, дедукція;
культурологічної: формувати уявлення про моральн іцінності. 
Тип урок: урок - узагальнення
Обладнання: ілюстрації до оповідань С.Пейджета, О.Басса, фото акторів у ролях Холмса і Ватсона
Ш.Холмс – це та людина, яка ніколи не жила,
 але яка ніколи і не помре.
                                                                ОрсонУеллс (америк. актор і режисер) 

Можливо, ви не світите самі, але ви є провідником світла.
                                                                Ш.Холмс про Ватсона (А. Конан Дойл)
Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
       В усьому світі створено майже 200 картин про великого детектива Шерлока Холмса і його помічника доктора Ватсона. Культурний вплив цих образів дуже великий. У середньому кожен п'ятий британець вважає, що Шерлок Холмс реально існував. Не викликає сумнівів і літературне життя доктора Ватсона.
         Класичний детективний дует Холмс – Ватсон ще багато століть буде надихати режисерів, майстрів пензля, слова, мистецтва у цілому.

IIІ. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні ми будемо не лише аналізувати героїв твору, але й удосконалювати  знання щодо дедуктивного методу від Шерлока Холмса, використовуючи доказову базу і логіку, тобто знання тексту, прочитаного твору.

ІV.Актуалізація опорних знань
1.Літературний диктант
1.Що привернуло увагу Шерлока Холмса в кімнаті Джулії? (Шнур)
2.Ім'я героїні, котра прийшла до Шерлока Холмса за допомогою. (Хелін)
3.Ім'я вітчима героїні. (Грімсбі)
4.Чим вітчим годував гадюку? (Молоко)
5.Прізвище героїні. (Стоунер)
6.Як назвала гадюку Джулія? (Стрічка)
7.Економка Шерлока Холмса. (Хадсон)
8.Прізвище вітчима героїні оповідання «Пістрява стрічка». (Ройлотт)
9.Який предмет, на думку Холмса, був зай­вим у кімнаті вітчима? (Блюдечко)
10.Назва маєтку, де розгорталися основні події в оповіданні «Пістрява стрічка».(Стоук-Моран)
11.Друг Шерлока Холмса. (Ватсон)
12.Ім'я головного героя циклу детективних оповідань А. Конан Дойля. (Шерлок Холмс)

2. Перевірка  домашнього завдання
- Що ви дізналися про Шерлока Холмса і доктора Ватсона?
- Що об’єднує цих двох людей?  У чому вони різні?
- Поясніть суть дедуктивного методу.
- Що таке інтуїція? Чому Холмс не довіряє інтуїції?
-Чи зміг би Шерлок Холмс розкрити злочин без особливих знань в області криміналістики?


V. Опрацювання навчального матеріалу
1.Словникоа робота
Дедуктивний метод - спосіб дослідження, заснований на дедукції.
Дедукція (в перекладі лат. deductio – виведення, доведення)- спосіб розмірковування, при якому нова думка, або висновок виводяться шляхом роздумів над багатьма іншими думками і фактами.

2. Робота в групах
Уявіть себе детективом і спробуйте допомогти Холмсу провести розслідування справи сестер Стоунер. Простежте, яким чином Холмс застосовує дедуктивний метод, на прикінці епізодів:
I група Перша зустріч з Хелін Стоунер.
II група –  Обстеження будинку лікаря Грімсбі Ройлотта.
III група –  Припущення і докази Шерлока Холмса.
 Звертається увага на ланцюжок деталей і фактів, спираючись на які, Холмс дійшов дедуктивних висновків.

3.Робота з таблицею
(Один учень записує в таблицю деталі, другий – факти )

ДЕТАЛІ
ФАКТИ
1.
Я бачу, ви приїхали поїздом сьогодні вранці.
…за вашою лівою рукавичкою я помітив квиток на зворотну дорогу
2.
Лівий рукав вашої жакетки заляпано грязюкою
…довго їхали розгаслим путівцем на бідарці.
3.
На білому зап'ястку чітко проступало п'ять синьо-червоних плям
З вами поводилися жорстоко
4.
Він узяв маленьке блюдце з молоком, що стояло на сейфі.
Ні, кота в нас немає
5.
Стоунер сказала, що її сестра чула запах сигари, яку курив лікар Ройлотт
Я зробив висновок, що тут має бути душник.
6.
…ліжко прикріплено до підлоги, зроблено душник, повішено шнур
Дівчина не могла пересунути своє ліжко. Воно завжди мало залишатися в одному й тому ж положенні щодо душника й вірьовки, так-так, бо цей шнур ніколи не призначався для дзвінка
7.
…оглянув його стілець
…зрозумів, що він має звичку ставати на нього, для того, щоб дістатися до душника
8.
Сейф, блюдечко з молоком і батіжок із петлею; металеве клацання
…лікар квапливо зачиняв дверцята сейфа, куди ховав змію
Учитель. «Єдине, що заслуговує уваги, — низка міркувань від наслідків до причини. Це й призводить до успішного розв'язання справи», – ці слова сказав літературний батько видатного нишпорки – сер Конан Дойль. Шерлок Холмс розкриває заплутану кримінальну справу, застосовуючи дедуктивний метод, послуговуючись «низкою міркувань від наслідків до причини».

4. Характеристика героїв
Учитель.Перш ніж перейти до характеристики героїв, давайте пригадаємо, у яких літературних творах ми з ними зустрічаємось і хто є прототипом Шерлока Холмса.
а) Повідомлення заздалегідь підготовленого учня на тему «Прототипи образу Шерлока Холмса».
б) Виступ учнів з характеристикою Ватсона.
   
5. Колективне складання плану порівняльної характеристики персонажів
Орієнтовний план
1. Шерлок Холмс і доктор Ватсон – популярні літературні герої.
2. Незвичайність детектива і звичайність його помічника:
   а) спостережливість Холмса і недостатня уважність Ватсона;
   б) глибина мислення детектива і поверховість суджень його помічника;
   в) творча вигадка Шерлока та бідність уяви Ватсона.
3. Спільні риси характерів:
   а) любов до всього химерного;
   б) порядність і благородство;
   в) мужність і сміливість;
   г) безкорисливість.
4. Секрет співдружності Шерлока Холмса і доктора Ватсона.

6. Підсумкове слово вчителя про обох героїв

7. Робот в парах
Спираючись на зміст  творів, які ви прочитали, спробуйте, подібно Холмсу і Вотсону, працювати в парах і виконати завдання на картках: з переліку ознак виберіть ті, які підходять до характеристики того чи іншого героя і запишіть їх у зошит у вигляді таблиці.
Завдання
Геніальний слідчий, розумний, спостережливий, лікар за фахом, порядний, чесний, справедливий, завжди стриманий, має залізні нерви, чудовий психолог, наполегливий, володіє бездоганною логікою, винятковими інтелектуальними здібностями, народжений людиною дії, вміє зберігати таємницю, охайний, невибагливий, головне для нього – робота думки, насолода від процесу розслідування, допомагає другові розкривати злочини, готовий зробити все для захисту і навіть порятунку людини, любить музику, грає на скрипці,захоплюється шахами, літописець діянь геніального детектива .
Перевірка результатів

VІ. Підсумок уроку
1.Рольова гра «Інтерв’ю Шерлока Холмса»
( Учень у ролі Шерлока Холмса коротко представляє себе.)
- Що суттєве міг би додати Ватсон про свого славнозвісного друга?

-А зараз уявіть, що ви журналісти, і вам потрібно взяти інтерв’ю у великого нишпорки.
(Учні-журналісти задають запитання, учень від імені Шерлока Холмса відповідає на них. )

2. Складання сенканів 
Ш.Холмс
Розумний, спостережливий,
Стежить, шукає, розплутує,
Розкриває злочини методом дедукції,
Детектив.
 
Ватсон
Чесний, порядний.
Допомагає ,дивується, захоплюється,
Літописець діянь геніального детектива,
Помічник.

3. Дискусійне питання
Оскільки Холмс і Ватсон працювали спільно, то, можливо, варто перейменувати збірку оповідань Конан Дойля на «Оповідання про Шерлока Холмса і доктора Ватсона». Чи згодні ви з цим?
- Кого ви вважаєте ведучим у класичному дуеті «Холмс і Ватсон»?
(Ватсон збирає факти, Холмс їх використовує. Герої взаємнодоповнюють один одного, завдяки Ватсону краще пізнається образ Холмса.)
- Яка ж роль відведена Ватсону на фоні його знаменитого друга?
(Постать Вотсона доповнює і відтіняє талант Холмса. Це дві різні грані англійського національного характеру, які створюють гармонію. Ватсон об’єктивно оцінює свою звичайність порівняно зі своїм геніальним другом, свідомо обирає роль помічника, літописця.)

4. Робота з епіграфами до уроку
Учитель. Зверніть увагу на один з епіграфів уроку: «Можливо, ви не світите самі, але ви є провідником світла». Таку високу оцінку Ватсону дав сам Шерлок Холмс. А от щодо самого Холмса, то ОрсонУеллс назвав його «людиною, яка ніколи не жила, але яка ніколи і не помре». Свідченням того, що цей літературний персонаж є дуже популярним і житиме вічно.

5. Заключне слово вчителя
Отже, сьогодні з нами на уроці були літературні герої Шерлок Холмс і доктор Ватсон, які завжди цікаві людству. Читачі прагнуть їх наслідувати і знову і знову повертаються до них.
Сподіваюсь, що і ви багато в чому будете брати з них приклад.

VIІ. Домашнє завдання
  Есе на тему «Що приваблює мене у образі славетного детектива Шерлока Холмса?»



Список використаної літератури
1. Бицко О.К. Дивна та втішна загадка Артура Конан Дойля. Урок з вивчення оповідання «Голубий карбункул». 7 клас//Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2000. – №12. – С.2526

2. Клименко Ж.В. Зарубіжна література. 7 клас. Розгорнуте планування уроків за програмою 2001р. – К.: Ленвіт, 2002. – 128с.

3. Клименко Ж.В. Орієнтовне планування уроків зарубіжної літератури за програмою 2001р.//Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2002. – №2. – С.20–24

4. Козленко Р.О. «Мене зворушує, тому я й сам це поділяю...» Експрес-інформація до вивчення творів Конан Дойля, Сетона-Томпсона, О’Генрі, Едгара По, Ярослава Івашкевича. 7 клас//Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1998. – №4. – С.14-16

5. Назарець В.М. До вивчення повісті Артура Конан Дойля. 7 клас//Зарубіжна література в навчальних закладах. – 2000. – №2. – С.2534

6. Нестуля Л. Шерлок Холмс – герой телеекрану//Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1999. – №6. – С.22

7. Сисін Ю. Важелі вчинків великих нишпорок. Твори Едгара По та Конан Дойля. 7 клас//Зарубіжна література в навчальних закладах. – 1998. – №3. – С.89

8. Детектив (жанр) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL :

9. Жанр детективу в українській літературі [Електронний ресурс]. – Режим доступу: URL : http://ukraine-diplom.com/2010/05/14/3016.html. — Назва з екрана.

2 коментарі: